2019 – 2018

🇬🇧  Barbearian is a pretty crazy hack’n’slash where you play a barbarian with bearskin that breaks skeletons with an army of servants at his side. It’s a frenetic action game with only one intention: having fun. It’s also a pretty great accessibility menu that allows you to adjust the difficulty of the game according to the player’s expectations, and that’s clearly a good point for me.

The game was released in final version on August 15, 2018 and is developed by Kimmo Lahtinen

The French version was put online on November 28, 2018.

A developer who cares about every word I use, who also gives me the freedom to adapt jokes and the names of characters and enemies: that’s what I was allowed when I worked with Kimmo. The game is very entertaining, but so was this work and above all I was able to benefit from a real professionalism on the part of its creator. I have learned a lot by working with him and I sincerely hope that this game will continue its beautiful road to success!


🇫🇷 Barbearian c’est un hack’n’slash assez fou ou vous jouez un barbare à la peau d’ours qui castagne des squelettes avec une armée de serviteurs à ses côtés. C’est du bourrinage en règle avec une seule volonté : amuser. C’est aussi un menu d’accessibilité assez génial qui propose de moduler la difficulté du jeu en fonction des attentes du joueur et ça, c’est clairement un bon point pour moi.

Le jeu est sorti en version finale le 15 aout 2018 et est développé par Kimmo Lahtinen

La version Française fut mise en ligne le 28 novembre 2018.

Un développeur soucieux de chacun des mots que j’emploi, qui me donne aussi la liberté d’adapter les blagues et les noms des personnages et des ennemis : voilà a quoi j’ai eu le droit en travaillant avec Kimmo. Le jeu est très amusant, mais ce travail le fut tout autant et surtout j’ai pu bénéficier d’un vrai professionnalisme de la part de son créateur. J’ai énormément appris en travaillant avec lui et j’espère sincèrement que ce jeu continuera sa belle route vers le succès !

🇬🇧 Yi and the Thousand Moons is a musical story, a sung one, which I discovered by coincidence and completely fell in love. It tells a story of the rescue of a small village of forces that surpass them, by a young archer named YI.

The game was released in final version on November 24, 2017 and is developed by David Su.

The French version was put online on November 21, 2018.

It was one of my very first translations, done last year and which took quite a long time to come out. So, even if I like it, I’m sure I could have done even better and even tried to make the lyrics rhyme with the song. As it stands, the meaning of the story is at least more understandable for those who do not understand English, so I am still happy about it. Play it!


🇫🇷 Yi and the Thousand Moons est une histoire musicale, chantée, que j’ai découvert par hasard et dont je suis tombé complètement amoureux. Il raconte une histoire de sauvetage d’un petit village de forces qui les dépassent, par une jeune archer nommée YI.

Le jeu est sorti en version finale le 24 novembre 2017 et est développé par David Su.

La version Française fut mise en ligne le 21 novembre 2018.

Ce fut une de mes toutes premières traductions, réalisées l’année dernière et qui a pris pas mal de temps à sortir. Par conséquent, même si je l’aime bien, je suis sur que j’aurais pu encore faire mieux et même tenter de faire rimer les paroles de la chanson. En l’état, le sens de l’histoire est au moins davantage compréhensible pour ceux qui ne comprennent pas l’anglais, j’en suis donc quand même content. Jouez-y !

🇬🇧 Robbie Swifthand and the Orb of Mysteries is a 2D platform game that will shake your brain and test your reflexes. Enter a Temple filled with vicious traps and of course, a pile of treasures!

The game was released in final version on September 21, 2018 and is developed by Pixel Reign.

The French version was put online on November 11, 2018.

Die & Retry, talkative, Robbie Swifthand was my first professional translation. I was surprised by the number of texts for a game like this. It is this text that makes it so funny, catchy. That’s why texts, even in more action games, are important!


🇫🇷 Robbie Swifthand and the Orb of Mysteries est un jeu de plates-formes en 2D qui va secouer les méninges et tester vos reflexes. Entrez dans un Temple rempli de pièges vicieux et bien sûr, d’un tas de trésors !

Le jeu est sorti en version finale le 21 septembre 2018 et est développé par Pixel Reign.

La version Française fut mise en ligne le 11 novembre 2018.

Die & Retry bavard, Robbie Swifthand fut ma première traduction professionnelle. J’ai été surpris par le nombre de textes pour un jeu de ce genre. C’est ce texte qui le rend si amusant, accrocheur. Comme quoi les textes, même dans des jeux plus bourrins, c’est important !

🇬🇧 Little Briar Rose is a Point & Click adventure made of stained glass inspired by the tale of Sleeping Beauty.

The game was released in Final Version on December 2, 2016 by Elf Games Works

The French version went online on October 31, 2018.

A fascinating little story revisited from a well-known myth, this game caught my eye above all for its unique visual atmosphere. It was also and above all a good first professional attempt to offer a Point & Click fully translated into French and it was exciting. The discussions with the author of the game were very enriching.


🇫🇷 Little Briar Rose est une aventure en Point & Click faite de vitraux inspirée par le conte de la Belle au Bois Dormant.

Le jeu est sorti en Version Finale le 2 décembre 2016  par Elf Games Works

La mise en ligne de la version française a eu lieu le 31 octobre 2018.

Passionnante petite histoire revisitée d’un mythe très connu, ce jeu m’avais surtout tapé dans l’œil pour son atmosphère visuelle unique. Ce fut aussi et surtout une bonne première tentative professionnelle de proposer un Point & Click entièrement traduit en Français et ce fut passionnant. Les discussions avec l’auteur du jeu ont été très enrichissantes.


« William proved to be very willing to our necessities. We asked him a bit non-conventional request: starting from a messy and incomplete community-provided translation, he had to create a good localization and he did a very good job! He delivered everything in just one week, including the in-game review. »

Piero Dotti – Programmer at Elf Games Works

🇬🇧 Doodle VR is a Virtual Reality Pictionary game. A classic word guessing game where a person draws an image in virtual reality and teammates must guess what is drawn.

The game was released in Final Version on October 10, 2018 by Laurens van Roomen

The French version was online on November 7, 2018.

It was above all a big list of words, without context and it is a real challenge. Much more important than we think because we need to know what word we are talking about and, above all, pay attention to the many pitfalls of the English language. A beautiful lesson.


🇫🇷 Doodle VR est un jeu de Pictionary en Réalité Virtuelle. Un jeu classique de mots à deviner où une personne dessine une image en réalité virtuelle et les coéquipiers doivent deviner ce qui est dessiné.

Le jeu est sorti en Version Finale le 10 octobre 2018 par Laurens van Roomen

La mise en ligne de la version française a eu lieu le 7 novembre 2018.

Ce fut surtout une grosse liste de mots, sans contexte et c’est un véritable défi. Bien plus important qu’on ne le pense puisqu’il faut savoir de quel mot on parle et surtout, faire attentions aux nombreux pièges de la langue anglaise. Une belle leçon.


« William Bertin provided me with a translation for my virtual reality game. He helped us with fine-tuning the text and delivered the translations very quickly. William is professional and very friendly and I recommend everyone to start working with him. »

Laurens van Roomen

🇬🇧 Vilmonic is a simulator of artificial life and a sandbox of genetics and evolution. Protect and generate unique life forms in pixel-art where pixels and color make sense. Make tools and buildings and transform the environment.

The game was released on Early Access on June 15, 2016 and is developed by Bludgeonsoft.

The French version went online on October 17, 2018.

The game was released on Final Version on November 5, 2018.

The biggest difficulty was the monster generator, which randomly summarized their behavior. Everything had to match correctly and be very readable. I think it has been successful, as shown in the screenshots below.

If all goes well, I should continue to update the game for its next updates.


🇫🇷 Vilmonic est un simulateur de vie artificielle et un bac à sable de génétique et d’évolution. Protégez et générez des formes de vie uniques en pixel-art où les pixels et la couleur ont un sens. Fabriquez des outils et des bâtiments et transformez l’environnement.

Le jeu est sorti en Accès Anticipé le 15 juin 2016 et est développé par Bludgeonsoft.

La mise en ligne de la version française a eu lieu le 17 octobre 2018.

Le jeu est sorti en Version Finale le 5 novembre 2018.

La plus grande difficulté fut le générateur de monstres, qui résumait leur comportement de façon aléatoire. Il aura fallu que tout concorde correctement et soit très lisible à lire. Je pense que c’est réussi, comme en attestent les screenshots ci-dessous.

Si tout va bien, je devrais continuer à mettre à jour le jeu pour ses prochaines mises à jour.